Du kan opprette nye kunder fra både Mobil og Desktop
Merk:
Når du skal opprette nye kunder ( eller anleggseier, som også registreres som en kunde ) ligger det auto oppslag mot ekstern nummeropplysning fra feltene "org.nr" og "telefon". Dvs at om du har kundens telefon nummer eller org.nr vil kundedata automatisk fylles inn dersom data blir funnet eksternt.
Kontroller at alle opplysninger stemmer og korriger de feltene som eventuelt ikke er riktig ( noen telefon nummer kan være registrert på andre enn person/foretak du skal opprette )
Dersom org nr registreres på kunde vil den bli registrert som en bedriftskunde, hvis ikke blir den registrert som privatkunde. Status på dette vises ulike steder ved at ikon på bedriftskunder er blå, ikon på privatkunder er grønn. Legger man inn org nr i ettertid endres status fra privatkunde til bedriftskunde, og vise versa.
Mobil:
Nye kunder opprettes når du oppretter en ny ordre hvor kunde ikke finnes fra før.
Søk med enkle fraser når du skal velge kunde, dersom kunde ikke blir funnet velger du "Ny" og fortsetter gjennom ordrebeskrivelse osv. Kunde blir da opprettet globalt i systemet.
Det samme gjelder dersom kunde og anleggseier ikke er den samme, velg ny anleggseier dersom du ikke finner aktuell kunde for dette, og det opprettes en ny kunde.
Desktop:
Her kan du opprette nye kunder på flere måter. Den mest vanlige er at ny kunde opprettes dersom du ikke finner kunde ved kundesøk når f.eks. en ny bestilling skal registreres. Du kan også velge "Kunder" i menyen, og opprette ny kunde derfra.
Når du har fått opp kunde vinduet kan du også søke via eksternt oppslag for å finne data på den du skal opprette, ved treff kan du kopiere funnet data rett i kunde-skjemaet ved å klikke på pluss tegnet.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikkelen er stengt for kommentarer.