Sette opp utpriskalkyle og material avtaler
Du kan sette opp ulike kalkyler for å beregne utpris på varer via "Firma innstillinger - Varer - Utsalgspriser".
Linje 1 definerer alltid et standardpåslag som gjelder dersom andre regler (linjer) ikke trer i kraft. Linje 1 består av to felter, "påslag kost" og "påslag liste". Påslag defineres alltid i prosent (%).
Dersom du kun skal ha påslag fra kost settes verdien i feltet "påslag kost" mens "påslag liste" settes blankt.
Dersom du kun skal ha påslag fra liste settes verdien i feltet "påslag liste" mens "påslag kost" settes blankt.
Dersom begge felter defineres vil påslag kost kun benyttes dersom vare er rabattert fra grossist, mens påslag liste kun benyttes dersom varen ikke er rabattert fra grossist.
Ønskes det en synlig kunderabatt kan rabattsats fylles inn i feltet "Synlig rabatt". Merk at dette vil overstyre eventuell rabatt angitt på kundekortet.
Man kan opprette så mange nye linjer nedover man ønsker, ny linje dukker opp ved å bruke "enter" bortover i den linjen man jobber på. Nå man kommer forbi siste felt dannes en ny blank linje automatisk.
Ulike regler
Man kan utover linje 1 også spesifisere alle varer per leverandør ved å angi * (wildcard) eller "Alle" i feltet for varenummer, da vil dette benyttes istedet for linje 1 dersom videre kalkyle ikke finnes.
Dersom man vil ha en wildcard linje på leverandør hvor ingen andre kalkyler skal slå inn så lager man en superlinje ved å angi ** (2 x wildcard), da vil ingen andre kalkyler beregnes på varer fra denne leverandør.
Man kan deretter legge til flere linjer med samme gruppe/nummer men med ulike leverandører for leverandørspesifikke påslag på like varegrupper/varenummer.
Merk at dersom du legger inn påslag 0 eller 0.00 så vil dette regnes som 0% påslag, la derfor aktuelt felt være tomt for å unngå kalkulering.
Angis "min kostpris" og "maks kostpris" vil linjekalkyle kun gjelde for de varer som har nettopris fra min til maks. Merk at dette ikke kan angis på superlinje.
Varenummer 10 vil omfavne alle varer i gruppe 10 under valgt leverandør, eller oppgi hele eller deler av varenummeret som skal omfavnes.
Varenummer 10348 vil omfavne 1034845, 1034846 osv, mens f.eks. 1511733 normalt omfavner kun denne vare da det er et komplett el.nr.
Ønsker man å kalkulere et eksakt varenummer som f.eks. 10100 legger man inn dette som "10100", da vil eksempelvis vare 1010010 bruke annen passende kalkyle selv om de deler fem første siffer.
Ønsker du å kalkulere med rabatt på listepris kan du legge inn "-10.00" i feltet for påslag liste og det vil regnes som listepris minus 10%
Rekkefølge på tolking av regler
Du kan legge inn flere regler i den rekkefølgen du ønsker. Når du har lagt inn disse, lagrer og deretter oppfrisker, vil sannsynligvis rekkefølgen ha endret seg noe.
Rekkefølgen som vises er sortert slik at det skal være lettere å lese det oppsettet man har gjort ut fra rangering av varenummer. Først listes alle wildcard linjer, deretter listes rangeringen av varenummer nedover.
Det er graden av spesifikasjon på varenummer (sammen med evt leverandør) som bestemmer hva som vinner til slutt når priser skal beregnes. Jo mere spesifisert varenummeret er, med eventuelt min kost og maks kost, desto sterkere står regelen.
Altså rangstigen blir slik, fra svakest til sterkest
- linje 1
- wildcard (*)(Alle)
- varenummer, f.eks. 10
- varenummer, f.eks. 10 med min kost og maks kost
- mere spesifisert varenummer, f.eks. 10348
- leverandør + varenummer, f.eks. Otra 10
- leverandør + mere spesifisert varenummer, f.eks. Otra 10348
- leverandør + 2 x wildcard (**)(Alle - superlinje) vinner over alt på denne leverandøren
Flere avtaler
Ved å velge "Ny avtale" kan du definere flere ulike material-avtaler som deretter kan tildeles kunder via kundekortet.
Eksempel på kalkulasjon standard kundepris
Kommentarer
0 kommentarer
Artikkelen er stengt for kommentarer.