Her danner du et fakturaunderlag, som legges ved som vedlegg når faktura sendes fra ERP systemet.
Admin-firma-innstillinger-integrasjoner
Denne metoden vil gjøre det enklere å tilpasse til faktura før man sender over til ERP systemet, og ha en bedre oversikt i ELinn på hva som er faklturert/akonto etc..
Dette gjøres tilgjengelig pr bruker under brukerinnstillinger/ordre.
- Tilgang statusbilde på Ordre.
- Tilgang opprette fakturaunderlag
- Tilgang re kalkulering på ordre
«Ordre Status» bilde
Knappen «Ordre status» vil du finne i flere vinduer.
De feltene som er markert gul kan her endres.
Faktura tilpasninger;
- Her endres til det antall som du ønsker skal stå på fakturaunderlag – uavhengig av det som er plukket til ordren. «Antall» er det som blir kostnadsbæreren akkumulert. Skal man endre det fysiske antallet (og hensynta lagerstyring/kost), går man tilbake i ordrebildet (trykk på «+»)
Kostpris;
- Tilgang til endring av denne pr bruker under brukerinnstillinger/multiplukk. Her kan man endre kostpris om det er gjort parti-kjøp som da avviker betydelig fra katalogprisen
Kundepris;
- Her endrer man hvis man ønsker en annen pris enn det som er indikert i feltet «Utpris». Utpris er den prisen som er kalkulert utfra hvilken avtale som ligger til grunn på kundekortet.
Rabatt;
- Muligheter til å legge inn rabatt pr linje, eller endre allerede rabatt som er kommet inn fra avtale på kundekortet.
Re kalkuler priser;
- Her kan varelinjer og timelinjer re kalkuleres, endre avtale, sette rabatt alle linjer etc.
Feltet DG% viser dekningsgrad pr varelinje, med utgangspunkt i antall, kostpris og total.
Dann fakturaunderlag i ELinn.
Fakturaunderlag
Nå danner man et fakturaunderlag i ELinn, før man eksporterer til ERP systemet. Da har man historikk og «kopi» av faktura også i ELinn, og akkumulert om man sender akonto/delfaktura.
Der kan du endre dato, velge faktura type etc, før du oppretter underlaget.
NB – ved akonto, sjekk om kryss for «send akonto linje til erp» er haket av.
Ved første «a-konto fakturering», så går det 2 underlag over til ERP systemet.
Den ene skal ligge helt til den slutt faktureres, og holder telling på antall og beløp som er sendt a-konto. Den aktiveres til fakturering når sluttfakturaunderlag sendes fra ELinn.
Den andre er den som skal sendes akonto.
Etter dannet fakturaunderlag i ELinn, eksporter til ERP (ordre eksport)
Ordren ligger ferdig huket av, og klar til å sende over.
Trykk «Lagre og send til ERP», og ordren går til ERP systemet.
NB
- Endring av «faktura tekst» går over til ERP kun ved akonto
- Endring/tilleg av «varelinje (delfaktura/akonto)» går over ved alle fakturatyper.
Rapporter
Fakturastatus ordrer – her vil a-konto/delfaktura beløp nå komme til syne.
Fakturahistorikk
Fakturahistorikk kan da hentes ut, sett eventuelt periode det ønskes tatt ut på.
Ta kontakt på 09808 om noe er uklart. Lykke til
Kommentarer
0 kommentarer
Artikkelen er stengt for kommentarer.